پیشنهاد سردبیر

فرمانده کل ارتش از پروژه انسداد مرز در حوزه استحفاظی هنگ مرزی تایباد بازدید کرد. در این پروژه علاوه از موانع فیزیکی از جمله دیوار بتنی و سیم خاردار، از هوش مصنوعی نیز استفاده شده است.

بازدید فرمانده کل ارتش از پروژه انسداد مرزی/کمک هوش مصنوعی به ارتقای امنیت

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش از روند اجرای طرح انسداد فیزیکی مرز در حوزه استحفاظی هنگ مرزی تایباد بازدید کرد. او پس از بازدید از پروژه انسداد مرز، از تلاش‌های نیروهای مسلح به‌ویژه مرزبانان در راستای تأمین امنیت پایدار قدردانی کرد.

راهبری پروژه انسداد مرزهای شرقی کشور بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح بوده و توسط ارتش، سپاه و مرزبانی از سال گذشته آغاز شده است. این طرح با هدف مقابله با ناامنی مرزی، جلوگیری از قاچاق سلاح، مواد مخدر و انسان در حال اجراست. برای اجرای این طرح تقسیم کاری بین ارتش، سپاه و مرزبانی و فراجا انجام شده است. یکی از مشکلات مرزهای شرقی کشور، گستردگی مرزها و ناتوانی افغانستان و پاکستان برای کنترل مرزهای مشترک خود با ایران است که همین عامل موجب تردد اتباع غیرمجاز و گروه‌های تروریستی به کشور می‌شود.

بر اساس گفته سید مجید میراحمدی معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور، بودجه این طرح که با دستور شهید رئیسی رئیس‌جمهور وقت اختصاص یافته است، ۳ میلیارد یورو برای ۵ سال است. اجرای این طرح از سال ۱۴۰۲شروع شده است و بخش مهمی از این طرح به عهده نیروی زمینی ارتش گذاشته شده است.

سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی فراجا درباره طرح انسداد مرزی پیش از این اظهار کرده بود: «قسمتی از کار، ازجمله بخشی از دیوار و جاده مرزی به عهده ارتش و سپاه گذاشته شده و اقدامات تکمیلی مثل حسگرها، انواع دوربین‌های الکترونیکی، اپتیکی، ریزپرنده‌ها، احداث برجک‌ها، پاسگاه‌ها و گروهان‌های مرزی به عهده مرزبانی است.»

امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز با بیان اینکه «نصب دیوار بتنی بخشی از طرح انسداد مرزهای شرقی است» گفت: «عمده این طرح شامل بکارگیری انواع فناوری‌های مراقبتی در مرز مثل انواع سنسورها، انواع رادارهای هشداردهنده، انواع پهپادها و سنسورهای زمینی است و همه اینها به علاوه دیوار مرزی باید دست به دست هم بدهند تا یک انسداد هوشمند به وجود آید چون صرف گذاشتن یک دیوار کفایت نمی‌کند.»

وی یادآور شد: «این نیرو با حمایت ستادکل نیروهای مسلح، مشغول پیاده‌سازی مجموعه‌ای از علم و فناوری در طرح انسداد مرزهای شرقی است و ۱۰۰ درصد این طرح انسداد مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود یعنی به سیم خاردار و دیوار بسنده نشده است.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.